یک کارشناس اقتصادی: از ابتدای دی با وجود کارشکنی برخی مشاغل فاز نهایی اجرای سامانه مودیان مالیاتی به سرانجام رسید. سامانه مودیان مالیاتی نقش مهمی در ایجاد زیرساخت قوی صدور صورتحساب الکترونیکی ایفا کرده و فاکتورهای الکترونیکی هم امکان ردیابی کل چرخه عمر محصول از واردات تا مصرف را فراهم می آورد.

 امکان ردیابی کل چرخه عمر محصول از واردات تا مصرف با فاکتورهای الکترونیکی

امیرحسین اقبالی کارشناس اقتصادی در مورد اهمیت تحول در نظام مالیاتی با تکیه بر شفافیت مالی به خبرنگار قدس گفت: اصلاحات مالیاتی نقشی اساسی در توزیع مجدد ثروت و ارتقای یک نظام اقتصادی عادلانه ایفا می کند. هدف افزایش بار مالیاتی بر بخش‌های مولد و شفاف نیست، بلکه هدف قرار دادن حجم بالای فرارهای مالیاتی و بخش‌های غیررسمی اقتصاد است. این بخش‌ها یا از پرداخت مالیات فرار می‌کنند یا درآمد مشمول مالیات خود را کمتر گزارش می‌کنند و در نتیجه درآمدهای بالقوه دولت را از دست می‌دهند. با اصلاح نظام مالیاتی، دولت قصد دارد اطمینان حاصل کند که بار مالیاتی به طور عادلانه توزیع شده و پیروی از همه فعالان اقتصادی را تشویق می کند.

وی ادامه داد: قبل از گسترش پایه مالیاتی، داشتن اطلاعات جامع در مورد معاملات اقتصادی در بخش‌های مختلف بسیار مهم است. این سطح از شفافیت اقتصادی تنها از طریق اجرای نظام مالیاتی واحد محقق می شود. سامانه مودیان مالیاتی به عنوان پایه ای برای شفافیت اقتصادی عمل می کند و امکان شناسایی مودیان جدید و کاهش فرار مالیاتی را فراهم می کند.

با جمع‌آوری داده‌های دقیق دولت می‌تواند مالیات واقعی مشاغل خاص را تعیین کند

وی افزود: با جمع‌آوری داده‌های دقیق از مبادلات اقتصادی، دولت می‌تواند تعهدات مالیاتی واقعی بخش‌هایی را که از پرداخت سهم منصفانه خود منحرف می‌شوند، دقیقاً تعیین کند. سامانه مودیان مالیاتی چارچوبی را برای اجرای صورتحساب الکترونیکی فراهم می کند که شفافیت در توزیع کالاها و خدمات را بیشتر می کند.

اقبالی گفت: فاکتورهای الکترونیکی امکان ردیابی کل چرخه عمر محصول از واردات تا مصرف را فراهم می کند و شفافیت در زنجیره تامین را تضمین می کند. این شفافیت به مبارزه با احتکار کمک می کند، از فرار مالیاتی بر عایدی سرمایه ناشی از فعالیت های سوداگرانه جلوگیری می کند و جمع آوری خودکار مالیات بر ارزش افزوده کالاها را تسهیل می کند. صورتحساب الکترونیکی همچنین امکان ایجاد سیاست های اقتصادی موثر بر اساس داده های دقیق از پایه های مالیاتی جدید را فراهم می کند.

فاکتورها ثبت کاملی از سفر محصول از زمان ورود به کشور تا مصرف را ارائه می دهند

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت سامانه مودیان در تحقق صورتحساب و فاکتور آنی الکترونیک گفت: یکی از ویژگی های کلیدی سیستم مودیان، ایجاد صورتحساب های الکترونیکی منحصر به فرد برای هر تراکنش است. این فاکتورها ثبت کاملی از سفر محصول از زمان ورود آن به کشور تا مصرف نهایی را ارائه می دهد. این زیرساخت دولت را قادر می سازد تا مالیات های نظارتی، مالیات بر درآمد و سایر مالیات های مربوطه را بر اساس شفافیت و دقت صورتحساب های الکترونیکی جمع آوری کند. با استفاده از این اطلاعات، سیاست های توزیع مجدد ثروت را می توان به طور موثرتری اجرا کرد و توزیع عادلانه منابع را تضمین کرد.

وی گفت: از ابتدای دی ماه سال با وجود کارشکنی و عدم تمکین برخی مشاغل خاص جاری فاز نهایی اجرای سامانه مودیان مالیاتی به سرانجام رسیده است. سامانه مودیان مالیاتی نقش مهمی در ایجاد زیرساخت قوی صدور صورتحساب الکترونیکی ایفا می کند که برای دستیابی به شفافیت اقتصادی و ارزیابی دقیق مالیات ضروری است. ایران با استقرار نظام مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی می تواند با فرار مالیاتی مبارزه کند، توزیع مجدد ثروت را تقویت کند و مشارکت عادلانه همه فعالان اقتصادی را تضمین کند. شفافیت ارائه شده توسط صورت‌حساب‌های الکترونیکی، جمع‌آوری مالیات‌های نظارتی و مالیات بر ارزش افزوده را تسهیل می‌کند، سیاست‌های اقتصادی مبتنی بر داده‌های دقیق را تقویت می‌کند و توزیع عادلانه‌تر ثروت را ترویج می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.